Birger Bergh död



Ni undrar kanske varför jag skriver om detta. Vad har jag för anknytning till honom?

Saken är den att jag under de senaste tre åren läst latin vid Medborgarskolan i Lund och då har jag haft Birger Bergh som lärare.

Nu i tisdags skulle vi ha avslutning på vårterminens kurs. Vi var väldigt belåtna med vår lärare och för att visa vår uppskattning hade vi inköpt en flaska vin som vi tänkte ge honom.

Vi var alla där i god tid. Vi pratade och väntade att sista lektionen skulle börja. Tiden var inne. Ingen Birger Bergh dök upp. Nåja, något kan ha kommit emellan. Efter en kvart kontaktade vi skolans personal. Ingen visste något. Efter ytterligare en halvtimme bröt vi upp. Vi räknade med att ha den sista lektionen nästa tisdag.

Men så småningom kom budet. Birger Bergh hade gått bort. En kraftig hjärnblödning hade tagit hans liv.

Vad som grep mig mest var att avståndet mellan liv och död var så kort. Föregående lektion hade han stått där full av liv och kraft och med sin fina humor och så med ens var allt borta. All hans kunskap och vishet försvann i tomma intet. Tragiskt och ofattbart.

Talesättet säger: Idag röd i morgon död. Heute rot Morgon tot eller som det står i Syraks bok: I dag kung i morgon död.

En stor man har gått ut tiden!

Kommentarer
Postat av: Sanna

Ha en bra dag:)

2008-04-22 @ 09:50:50
URL: http://wiiiberg.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0