Avslutat kapitel med äppeltavla

image153

Äppeltavlan i Kivik

image154

Vi var faktiskt fler vid matbordet, men alla kom inte med på bilden.

När man går i pension brukar man lämna det aktiva yrkeslivet bakom sig. Det har jag väl i stort sett också gjort. Jag har nu varit pensionär i nästan 16 år och i bland har man nästan glömt bort att man haft ett jobb.

Men faktum är att i alla dessa år har jag varit kassör i en förening som hetat Skånes Avelssvinsuppfödares Klubb. Bara namnet tycker jag är ganska häftigt. Flera gånger har man velat lägga ner klubben, men i sista minuten har man ångrat sig. Tiden har väl inte varit mogen.

Men nu, just denna dag, var det bestämt att nu var ödets timma slagen. Vi startade dagen med ett digert program. Först besök på Hammenhögs lantbruksmuséum, vilket visade sig vara mycket välskött . Därefter besök på två av Östra Tommarps största företag, Jerrestads Härads Lantmannaförening och Skånefrös Utsädesanläggning, Båda blomstrande och intressanta företag.

Sedan ett kort möte då vår 50-åriga klubb gick i graven. Under mötet dryftades minnesvärda episoder från de gångna åren.

Det hela avslutades med  en god måltid på en restaurang som hette Allé i närheten av Stenshuvud.

Vi tog adjö och hoppades på återseende någon gång i framtiden.

På vägen hem tog vi en sväng om till Kiviks hamn där vi beundrade årets äppeltavla. Motivet var föga förvånande Linné.

Nu är jag hemma och nu är jag trött. Vi hörs.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Linné är överallt. Undrar vad han gör nästa år?/Christian

2007-10-06 @ 22:08:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0