Släktingar far away

I dag vill jag tala mig varm för internet. Vilken fantasisk grej. Hela världen ligger öppen.

För ett tag sedan pratade jag om Birgittas släktforskning. Även vår äldste son Christian har fascinerats av denna fina hobby. Han påtalade att vi hade släktingar i Peru. Hustru Persson visste i och för sig om detta. Min hustrus mormor var född Nycander och hon visste att en viss Nycander hade emigrerat till Peru för länge sedan, men visste inga fler detaljer.

Christian sa: Du vet kanske inte att en av Perus populäraste radioröster är just en Nycander. Han gav mig en webbsite och idag har jag ägnat mycket tid att läsa om denna släktings liv och leverne.

Han heter Roy Morris Nycander. Redan som barn var han mycket intresserad av musik. framförallt big-band musik och de populära sångarna och låtskrivarna. Redan som 10-åring började han samla grammofonskivor och det fortsätter han fortfarande med. Vid den tiden började Frank Sinatra bli populär, och Roy blev en stor beundrare av denne artist. Redan vid 15 års ålder fick han en tjänst vid Radio Central de Lima. Han försöker sig sedan på lite av varje såsom skådespelare och så småningom startar han ett försäkringsföretag. Men hela tiden hade han sina skivor och låtar i bakhuvudet. En gång var han med som domare i en skönhetstävling i Cartagena, Colombia.

Numera, vid 75 års ålder producerar och leder han ett program som heter "Ritmos y Estilos", som sänder varje söndag. Det handlar  nog mycket om nostalgi och gamla fina låtar och han lär vara mycket populär.

Vill Du veta mer så finns han på www.roymorris.com Det är visserligen på spanska, men om det går lite trögt så finns det också en hel del bilder.

Det är helt otroligt att man kan läsa om honom här hemma i Landskrona tack vare internet. Världen har blivit mycket mindre.

Der finns fler Nycander i Peru bl. a. en som är vildmarksguide i Amazonas. Det du. Fast nu sätter jag punkt

Kommentarer
Postat av: christian

Kul att läsa översättningen från spanska

2007-05-08 @ 18:22:49
URL: http://www.nycander.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0