Dessa digitala apparater

Jag försöker hänga med så gott det  går med alla dessa digitala apparater, men är väl ingen större hajare.

Vi har en liten videokamera. Vi har framförallt filmat vårt barnbarn i hemmet och ute på en del resor.

För ett tag sedan kom önskemålet att överföra videofilmerna till en DVD-skiva. Det är verkligen lättare sagt än gjort. Vi har de facto en DVD-spelare så helt omöjligt borde det inte vara, men nästan.

Jag och hustru Persson håll krigsråd. Resultatet blev att vi kom fram till att vi kände en person, som kunde betydligt mer än vi i de här frågorna än vi. Vi bjöd in denne med sin respektive för hjälpa oss till rätta. De kom. Först en massa jobb att finna rätt sladdar och hur de skulle kopplas. Efter ett tag var ledningarna dragna. Vi kunde se filmen på TV.

Sen gällde det DVD-skivan. Det finns massor att välja på både negativa och positiva. Sådana som man kunde spela in på flera gånger och som raderade ut allt gammalt och sådana som man bara matade på bit för bit.
Vi fastnade för en negativ RW, men var inte särskilt övertygade att den var det rätta. Det här kommer säkert att gå bra sa vår support. Och det gjorde det också. När vi var färdiga spelade vi upp den inspelade skivan. Det gick jättefint.

Stolta skickade vi upp den till vårt barnbarn. Vi väntade oss lite beröm. De gamle är inte så dumma. Ett par dagar senare ringde barnbarnet och tackade för skivan. Bussigt sa, men den är alldeles tom. Har provat både på datorn och TVn, men det finns ingenting.

Vi blev helt ställda. Ringdeoch frågade vår vän. Ingen förklaring. Talade men en svärdotter, som tröstade oss med att det var en djungel. Det var nog rätta ordet. Vad gör man nu??

Vi går till videoaffären där vi köpt vår DVD. Jag gick dit och tog för säkerhetsskull manualen med mig. Träffa en hygglig kille. Jag förklara mitt problem och berättade vad jag gjort osv. Då sa han: Har du finalized din inspelning?  Varförnåt?? sa jag och såg ut som en fågelholk. Har du inte finalized din inspelning kan du bara se filmen på din egen TV - inte på någon annans. Det hade jag ingen aning om!! Hur gör jag då? och tog fram manualen. Han visade mig och jag kryssade för så jag inte skulle glömma det.

Hem igen och ny inspelning. Nu skall jag finiliza det hela. Problemet var bara att jag bilderna i manualen inte stämde med dem som kom fram på min DVD . Efter diverse knappande kom jag fram till knappen för att finilize. Jag tryckte på den och det funkade. Jag retade mig på manualen. Sedan satt jag kollade hur jag kommit fram till det och  skrev ner det punkt för punkt så att det skulle bli rätt. På så v is gjorde jag en egen minimanual, som jag begriper.

Jag skickade upp den nya skivan. Tyå dagar senare ringde barnbarnet. Nu kan vi se filmen, sa han. Vi blev så glada och samtidigt lite stolta. Mission completed!

Nu håller jag kväll. Natti natti!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är iallafall kul att lära sig nya saker

2007-08-16 @ 10:14:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0