Släktforskning

Det hela började med en gravsten som hade funnits på gamla begravningsplatsen här i Landskrona. Den var från början av 1800-talet och ganska så anfrätt av tidens tand. Man hade försökt tolka texten. Tydigt var att det handlade om en medlem av släkten Pripp. Man hojtade till och menade att man funnit stenen efter den som hade startat Pripps bryggeri.

Hustru Persson blev kontaktad för att bekräfta det gjorda antagandet. Hustru, som är en mycket noggrann person, kunde efter vissa efterforskningar konstatera att antagadet inte var rikitigt.

Sen följde ett facinerande arbete som jag kunde följa på nära håll. Olika böcker om Landskronas historia konsulterades. Andra arbeten som handlade om familjen Pripp inlånades. Boken om 100 årsjubléet av Pripps bryggeriets  verksamhet luslästes. Personer som hade gjort arbete om vissa Prippar kontaktades. Kyrkoböcker från Landskrona och andra platser från 17- och 1800-talet genomlästes i ett släktforskarhjälpmedel som heter Genline. Stadsarkivet i Stockholm kontaktades. Googles fick visa vad de visste i den här frågan. Gamla uggleboken fick bidraga på sitt sätt.

Det hela slutade med en ganska omfattande redogörelse över familjen Pripps levnadsöden både i Landskrona och annorstädes. Prippsen på gravstenen var inte bryggare, men väl stamfar till stockholmsgrenen av Pripps-släkten. Hans barn flyttade till Stockholm och blev apotekare och kryddkramhandlare om Ni vet vad det är. Det var många spännade historier man fick följa. Mannen på stenen hade en halvbror och dennes son startade Pripps bryggeri 1828.

Jag beundrar min hustru som kunde reda ut hela denna härva! Jag fick vara med lite på en kant och det gläder jag mig åt. Att ha en hobby som också  skapar specialkompetents är beundransvärt.

Nu måste jag lägga mig.

Kommentarer
Postat av: Christian Persson

Ja man ligger nog lite i lä när det gäller släktforskning även om jag spurtat.
/Christian

2007-05-04 @ 18:08:03
URL: http://www.hawor.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0